Dromen aan Zee in Vuurtoren, Havenkraan of Reddingsboot

Havenkraan zeezicht

Toen 20 jaar geleden de Harlinger vuurtoren haar functie verloor, kwam het bijzondere gebouw te koop te staan. De gemeenteraad vergaderde er zelfs over, want de rijksgebouwendienst bood de vuurtoren te koop aan. Honderden Harlingers kwamen naar de open dag en bijna iedereen was het er over eens: met dit gebouw kun je helemaal niets!
Er was één man met lef en voldoende financiële middelen. Hij kocht het gebouw en liet tussen de toren en het lichthuis een extra ver­dieping bouwen. Harlingen had haar eerste één-kamer-hotel.

Vuurtoren uitzicht

VUURTOREN
Van over de hele wereld kwamen gasten een nachtje logeren met uitzicht over de Waddenzee en nog steeds is de vuurtoren een best-seller in toeristisch Harlingen.

HAVENKRAAN
Later werd ook de havenkraan omgebouwd tot één-kamer-hotel. Alle kennis en ervaring, die bij de verbouwing van de vuurtoren was opgedaan, kwamen goed van pas. Het meest bijzondere was wel dat de kraan ook moest draaien en dan ook werkelijk 360 graden in de rondte. Dat zorgde voor technische vraagstukken, die opgelost moesten worden.

Havenkraan Interieur

HOOGSTANDJE
Een hoogstandje is de afvoer van het toilet boven in de kraan, terwijl het kraanhotel een rondje draait…. Via een bijzondere lift wordt het voormalige machinehuis bereikt en boven op het dak heb je echt het mooiste zonneterras van de Harlinger haven.

ZELF KRAANMACHINIST
Vanuit het hoofdvertrek voert een trapje naar de cabine. Eén stoel, één knuppel. Een aarzelende hand. Voorzichtig een beweging naar links of rechts. De adem in. Vijfenzestigduizend kilo staal zet zich op commando in beweging. Driehonderdzestig graden rond en rond en rond. Op de Havenkraan van Harlingen zet je het panorama naar je hand. Dag en nacht.

REDDINGSBOOT
Ook de reddingsboot Lilla Marras, die ligt afgemeerd voor de deur van het stadhuis, biedt ruimte om te overnachten. Je moet hier wel goed ter been zijn en niet op zien tegen regelmatig bukken.
Maar je krijgt er veel voor terug: een bed in de vorm van een waterlelie en een houten tweepersoonsbad.

Reddingsboot interieur

PRIVE-KAPITEIN
Wie meer wil dan onderdak, kan een privé-kapitein bestellen. Tijdens een twee uur durende vaartocht illustreert hij u graag hoe fit deze klassieke in 1955 gebouw­de redder-in-nood nog is.